Tajemství splněných předsevzetí

Žena s palcem nahoru.Přestanu kouřit a začnu cvičit.“ Jasně, venku je pěkně, pohyb je zdravý a kouření je ošklivý zlozvyk. Krom toho moc dobře víte, že každá cigareta je hřebíkem do rakve, jak je vám stále opakováno z reklam a krabiček od dutinek plných tabáku. Proč toho tedy nenechat a místo cigarety raději udělat pár dřepů?

Zvyk je železná košile

Vědci se už dlouho snaží odhalit tajemství pozitivních změn v našich životech. V posledních letech došli ke třem stěžejním bodům, které podmiňují dlouhodobou změnu k lepšímu, prolomení starých zvyků a vytvoření nových. Jsou to:

realistická očekávání,

vnitřní motivace a

dosažitelné plány.

 

Změna k lepšímu není vůbec jednoduchá. Staré zvyky jsou totiž velmi užitečné. A to včetně těch dobrých (při čištění zubů používáme zubní nit) i špatných (kouříme a jíme příliš smaženého jídla). Jsou vyvolávány určitými spouštěcími příčinami. Nejjednodušší cestou je tedy vyhnout se těmto příčinám, dokud náš zvyk nezeslábne. Nechcete pít po ránu tolik kávy? Upravte svůj ranní program a zapojte do něj třeba procházku nebo rychlou sprchu.

Nepřeceňujte sílu vůle

Zároveň se zamyslete nad tím, nakolik si ceníte svou sílu vůle. Je prokázáno, že lidé, kteří mají přehnaná očekávání sami od sebe, daleko snadněji podlehnou pokušení. Souvisí to i s tím, že místo dosažitelného cíle se ze dne na den rozhodnou změnit celý svůj život. To je přivede pod velký tlak, který pak těžko snesou a nakonec podlehnou pokušení. Takové selhání pak zbourá celou jejich vůli pokračovat a oni se ocitnou zase na začátku. 

Typicky u kuřáků, kteří se snaží abstinovat, je dobré zdůraznit, že občas můžou „uklouznout“, což ale není důvod k tomu, aby svůj boj vzdávali. Výzkumy naznačují, že efektivní strategií je myslet stejnou měrou na očekávaný výsledek, což zvedá motivaci pokračovat, a také na možné překážky v cestě, díky čemuž jsme na ně lépe připraveni a když se objeví, tak nás tolik nezaskočí. Tato technika se nazývá mentální kontrastování a vede k menší prokrastinaci a větší schopnosti postavit se výzvám.

Triáda motivace ke změně

R. M. Ryan a E. L. Deci vytvořili užitečný koncept, který nazvali sebe-determinující teorie, který nám může pomoci se na změnu dívat jako na komplex tří motivačních okruhů, které nás utvrdí ve smysluplnosti našeho konání:

  1. pocit kompetence,

  2. vztah k ostatním lidem a

  3. autonomii neboli pocit svobody.

Pocitu kompetence docílíme tak, že budeme místo našich starých zvyků hledat činnosti, které v nás vyvolají pocit, že jsme v našem snažení dobří a jde nám to. K tomuto účelu si lze vést záznamy o pokrocích (typicky cvičební deník, kde snadno časem uvidíme náš pokrok).

Z hlediska vztahu k ostatním lidem můžeme například začít chodit do posilovny, kde navážeme nové známosti s lidmi, kteří mají podobný cíl jako my. Kromě toho si můžeme představovat, jak naše nekuřácké a fyzicky zdatné já bude atraktivnější pro ostatní a zlepší se vztahy s našimi blízkými.

Nejdůležitějším pilířem je ale náš pocit svobody. Pokud budeme motivováni jen vnějšími silami, dříve či později se vůči nim vzbouříme. To je také důvod, proč nelze například drogově závislé lidi donutit k léčbě, dokud sami nebudou chtít.

Ze změny zvykem

Aby se z dobré změny stal dobrý zvyk, je třeba ji také začlenit do našeho života tak, aby se stala jeho běžnou součástí, nad kterou ani neuvažujeme. Pokud chcete začít pravidelně cvičit, pak nejlepší volbou je vyhradit si na to určitý denní čas, postupovat po malých krocích, všímat si drobných úspěchů a odpustit si neúspěchy.

Tyto změny můžete uplatnit i ve svém pracovním životě. Sebe-determinující teorie vám může pomoci motivovat sebe sama i své kolegy či podřízené k lepším výkonům. Postup po malých krůčcích a zdůrazňování úspěchů nad neúspěchy je také efektivní technikou vedení lidí. Krom toho se při boji se svými zlozvyky můžete dozvědět i něco o sobě a naučit se lépe zvládat každodenní stres.

Zdroje:

Gollwitzer, P. M. (1999). Implementation intentions: Strong effects of simple plans. American Psychologist, 54(7), 493–503. doi:10.1037/0003-066X.54.7.493

Marina Krakovsky. (2012). The secrets of Self-improvement. Scientific American: Mind, (2), 22–29.

Neal, D. T., Wood, W., Wu, M., & Kurlander, D. (2011). The pull of the past: When do Habits persist despite conflict with motives? Personality and Social Psychology Bulletin, 37(11), 1428–1437. doi:10.1177/0146167211419863

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68.


autor: Pustina Jaroslav
další články autora »

Počítadlo návštěv